Na ez egy másmilyen bejegyzés lesz.
Kivételesen nem a Póstás lesz a középpontban (bár közben Ő is
szépül), hanem egy esemény.
A minap volt szerencsém résztvenni a
Magyar Tengeri Vitorlázók Szövetségének ülésén, ahol Nemetz
Alex számolt be nekünk arról, hogy miként abszolválták a
2011-es ARC-t egy Swan 48 S&S hajóval, amit egyébként 1976-ban
építettek. Öreg hajó nem vén hajó. Ha szépen karbantartják,
gondozzák, időről időre modernizálják, akkor egy ilyen idősebb
hajó is igen jól teljesít. Jobban mint némely új, ebben biztos
vagyok.
Szóval
a felkészülés. 8 embernek (biztonsági ráhagyással) kb 21 napi
élelmet, és vizet kell felpakolni a hajóra. Ez már önmagában
igényel némi tervezést. Figyelni kell arra, hogy ami partról a
hajóba kerül, az "steril" legyen. Értem ez alatt, hogy
minden egyes gyümölcsöt, minden üveg italt, mindent kivesznek az
eredeti csomagolásából és lemossák. A legnagyobb veszélyt
ugyanis a bogarak, lárvák hordozzák. Ha befészkelik magukat a
gyümölcsök, élelmiszerek közé, az a több mint két hetes úton
nem csak bosszúság, hanem kifejezetten veszélyforrás is! A
kartondobozok eleve nem mehetnek fel a hajóra, hiszen azokban van a
legtöbb lárva/pete... A hajót indulás előtt ki kel takarítani.
A takarítást általában úgy képzeljük (végezzük), hogy kicsit
körbeporszívózunk, esetleg felmosunk, kidobjuk a szemetet, kész.
Na nem. A takarítás az, amikor MINDEN mozdítható dolgot kivisznek
a hajóból. Minden üreget kiporszívóznak, majd kimosnak, minden
berendezés működését és bekötéseit ellenőriznek, és a
visszakerülő dolgokat is letakarítják. A bepakolásnál excel
táblázatot vezetnek arról, hogy mi hova kerül, hiszen nem mindig
van idő keresni.. márpedig egy 48 lábas hajóban azért van néhány
rekesz:)
A
szervezők a hajót olyan szinten nézik át, hogy a tűzhely mögé
beesett morzsák miatt felemelik a hangjukat.
Ami
érdekes volt még, az az őrség. A klasszikus módszer szerint
párok vannak. Minden párnak megvan az őrségi ideje, mindig
ugyanakkor. Ezzel szemben érdekes megoldás, hogy 2 órás őrségeket
1-órás eltolással kezdik meg az emberek, vagyis mindig van 1 friss
ember a fedélzeten. 2 óra őrségre jut 10 óra pihenőidő
átlagosan.
Életbevágóan
fontos a rigg rendszeres ellenőrzése. Nem sok idő, kb 3 perc
naponta, viszont az esetleges meghibásodás beláthatatlan
következményekkel járhat.
Röviden
ennyi.. persze tényleg röviden. Az előadás önmagában kb 2 órás
volt, de utána még legalább 1 órát tartott a beszélgetés...
áramellátásról, víztisztítóról, stb..
Ami a Póstást illeti, végre kivittem a megrágott darabokat Tiborék műhelyébe, és Tibor társának Göbölös Attila gondjaira bíztam őket. Néhány nap és készen is lesznek!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése