Elkészült a vitorlaszám, amit fel is
avattam! Bár a Folkénak ez az 1-es 2-es szél a szélcsenddel
egyenlő, azért egy körre futotta a Fűzfői öbölben.
Kevésbé jártas olvasóim kedvéért
nézzük meg mi is az a vitorlaszám.
Addig rendben van, hogy a vitorlára
ragasztjuk, de ugyan miért, mikor minden hajónak van lajstromszáma
és még neve is. A névvel az a baj, hogy nem feltételenül egyedi.
Bár nem szerencsés, de azért gyakran előfordul, hogy két hajót
ugyanúgy hívnak. A lajstrom számmal az a baj, hogy elég bénán
néz ki. Megaztán nálunk fejlettebb országokban nem is kötelező
a kisebb (30-40 láb körüli) vitorlásokra, hiszen tőlünk
nyugatra ezek csónak számba mennek. Nem beszélve arról, hogy a
tyúk-tojás versenyt simán a vitorlaszám nyeri, mert már akkor
számokat festettek a vitorlákra, amikor még azt sem tudták, hogy
egyszer majd valakinek eszébe jut lasjtromba venni a hajókat.
Szóval marad a vitorlaszám, ami
korlátozott körülmények között is jól látható, ezért a
versenyeken is ezzel azonosítják a hajókat.
Általában úgy néz ki, hogy felül
található az adott hajó osztályának jelzése. Ez lehet
valamilyen embléma (pl csillaghajó esetén nem túl meglepően egy
csillag, kalózoknál pedig egy balta), lehet szám (pl. 470/420),
vagy lehet egyszerűen egy betű (pl. "F" mint Folkeboot).
Ez alatt helyezkedik el az ország
megnevezés, hogy a külföldre szakadt hazánkfiainak hajóit meg
tudjuk ismerni, vagy ha a saját hajónk képe bejárja a
világsajtót, akkor mindenki tudja, hogy milyen országból
származik (pl. HUN) és utána maga a szám (pl. 10).
Fontos, hogy adott osztályon belül ne
legyen két egyforma szám. (de különböző hajóoszályokban
előfordulhat pl két 10-es).
Szóval valahogy így épül fel ez a
bizonyos.. Persze különböző szabályok vonatkoznak a színre a
méretre. Ezeket az osztályelőírás tartalmazza, így aki
vitorlaszámot csináltat, érdemes előtte tájékozódnia. A Folke
esetében ez elég egyszerű:
Magassgág: min 300 mm
Szélesség: min 200 mm
Vonalvastagság: min 40, max 50 mm
Térköz: min 60 mm
Magukat a számokat régen az osztályon
belül a vízrebocsátás sorrendjében adták.
Ez manapság már nem divat, hiszen a
legtöbb hajót nem versenyzésre építik, így nem is kapnak számot
"gyárilag", és a több százas/ezres sorozatoknál a
vírebocsátás sorrendje is más értelmet nyer (vagy inkább
veszít).
A Póstás száma végül szép kék F
HUN-10 -lett. Azért 10 (bár ezt már valahol írtam) mert kb 20
hajó készült Füreden, és nem lehet tudni, hogy a Póstás ezek
közül hányadik volt. Azt pedig nyilván végképp nem lehet
megállapítani, hogy a világban hányadik hajóként épült. A 10
viszont szép kerek szám :)
A hajódekor.hu-tól Örményi Józsi
számára a korábbi Dragon szám maradék ragasztójának az
eltávolítása okozta a legnagyobb feladatot... Jótanács: a régi
számot úgy kell lehúzni, hogy közben hajszárítóval melegíteni
kell a vitorlát. Így nem (vagy kevésbé) marad rajta a szám
ragasztója.
Történelmi a pillanat, hiszen a
Póstásnak a korabeli felvételek alapján még sohasem volt
vitorlaszáma (ha lett volna, akkor természetesen azt kapja vissza).
De eddig versenyeken sem indultak vele.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése