2012. május 23., szerda

A vitorla száma



Elkészült a vitorlaszám, amit fel is avattam! Bár a Folkénak ez az 1-es 2-es szél a szélcsenddel egyenlő, azért egy körre futotta a Fűzfői öbölben.

Kevésbé jártas olvasóim kedvéért nézzük meg mi is az a vitorlaszám.

Addig rendben van, hogy a vitorlára ragasztjuk, de ugyan miért, mikor minden hajónak van lajstromszáma és még neve is. A névvel az a baj, hogy nem feltételenül egyedi. Bár nem szerencsés, de azért gyakran előfordul, hogy két hajót ugyanúgy hívnak. A lajstrom számmal az a baj, hogy elég bénán néz ki. Megaztán nálunk fejlettebb országokban nem is kötelező a kisebb (30-40 láb körüli) vitorlásokra, hiszen tőlünk nyugatra ezek csónak számba mennek. Nem beszélve arról, hogy a tyúk-tojás versenyt simán a vitorlaszám nyeri, mert már akkor számokat festettek a vitorlákra, amikor még azt sem tudták, hogy egyszer majd valakinek eszébe jut lasjtromba venni a hajókat.

Szóval marad a vitorlaszám, ami korlátozott körülmények között is jól látható, ezért a versenyeken is ezzel azonosítják a hajókat.

Általában úgy néz ki, hogy felül található az adott hajó osztályának jelzése. Ez lehet valamilyen embléma (pl csillaghajó esetén nem túl meglepően egy csillag, kalózoknál pedig egy balta), lehet szám (pl. 470/420), vagy lehet egyszerűen egy betű (pl. "F" mint Folkeboot).
Ez alatt helyezkedik el az ország megnevezés, hogy a külföldre szakadt hazánkfiainak hajóit meg tudjuk ismerni, vagy ha a saját hajónk képe bejárja a világsajtót, akkor mindenki tudja, hogy milyen országból származik (pl. HUN) és utána maga a szám (pl. 10).

Fontos, hogy adott osztályon belül ne legyen két egyforma szám. (de különböző hajóoszályokban előfordulhat pl két 10-es).

Szóval valahogy így épül fel ez a bizonyos.. Persze különböző szabályok vonatkoznak a színre a méretre. Ezeket az osztályelőírás tartalmazza, így aki vitorlaszámot csináltat, érdemes előtte tájékozódnia. A Folke esetében ez elég egyszerű:
Magassgág: min 300 mm
Szélesség: min 200 mm
Vonalvastagság: min 40, max 50 mm
Térköz: min 60 mm

Magukat a számokat régen az osztályon belül a vízrebocsátás sorrendjében adták.
Ez manapság már nem divat, hiszen a legtöbb hajót nem versenyzésre építik, így nem is kapnak számot "gyárilag", és a több százas/ezres sorozatoknál a vírebocsátás sorrendje is más értelmet nyer (vagy inkább veszít).

A Póstás száma végül szép kék F HUN-10 -lett. Azért 10 (bár ezt már valahol írtam) mert kb 20 hajó készült Füreden, és nem lehet tudni, hogy a Póstás ezek közül hányadik volt. Azt pedig nyilván végképp nem lehet megállapítani, hogy a világban hányadik hajóként épült. A 10 viszont szép kerek szám :)

A hajódekor.hu-tól Örményi Józsi számára a korábbi Dragon szám maradék ragasztójának az eltávolítása okozta a legnagyobb feladatot... Jótanács: a régi számot úgy kell lehúzni, hogy közben hajszárítóval melegíteni kell a vitorlát. Így nem (vagy kevésbé) marad rajta a szám ragasztója.

Történelmi a pillanat, hiszen a Póstásnak a korabeli felvételek alapján még sohasem volt vitorlaszáma (ha lett volna, akkor természetesen azt kapja vissza). De eddig versenyeken sem indultak vele.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése