2012. április 18., szerda

Csúszásmentesítés

Van néhány adósságom. Talán a legnagyobb ezek közül, a címben is szereplő csúszásmentesítés. Mert szép dolog a lakkozott fa fedélzet. Ha vitrinben tartanám a hajót, semmi gond nem lenne. Csak egyrészt nem fér be, másrészt nem is arra való. A csúszás pedig veszélyes üzem. Egy sima hajótakarítás is nyílt töréshez vezethet. A nedves fedélzeten simán lehet műjégpályát nyitni, aminek biztos örülnének a kikötőben a gyerekek, de a szüleik kevésbé.
Mit lehet tenni? Lehet gyönyörű teak fedélzetet csináltatni... Ezzel több probléma van, de elég ha az árát megnézem, és a többi már nem is nagyon érdekel.
Lehet vásznazni. Péternek ez nagyon tetszene, hiszen a "klasszikus" hajóknak vastag festett vászon a fedélzetük. Nem mondom, hogy nem szép.. de ha egyszer ilyen vörösfenyő a deck, nem bugyolálnám vászonba.
Le lehetne simán festeni valami csúszásgátlós festékkel, de aki ilyet csinál egy fahajóval, az egyéb gaztettekre is képes.

A megoldás: teflon golyók! Úgy kell elképzelni, mintha fehér nagyon finom tengeri homok lenne. Apró gömbök, amik átmérője néhány tized milliméter. Ezt kell a lakkba keverni, és hengerrel felhordani.
Péter szerint egy hajón ami praktikus, az szép is. Nos én a magam részéről igyekeztem ötvözni a praktikumot és a szépséget, ezért vettem 5.5km maszkoló szalagot, és az egész hajót végigcsíkoztam. Minden második fedélzeti lécet letakartam, és így vittem fel a golyókat. Ezután még egy réteg az egészre, és készen is lesz.. Az már biztos, hogy csúszni nem fog. Kíváncsi vagyok! Ja hogy ez mennyi ideig tartott? Erről most nem beszélnék...

Inkább magam számára voltam adós a hajó belsejének a felújításával. Rendben, ne dobálózzunk nagy szavakkal. Mondjuk, hogy kifestésével. Már korábban esett róla szó, hogy a bilge koralkyd-et kapott, ami egy jól tapadó, és a mostoha körülményeket is tűrő alapozó festék. A hajótestet belülről viszont olajfestékkel festettem. Sajnos nem csináltam ilyen "előtte - utána" képet, de azért talán így is látszik a különbség.
 

Itt jegyezném meg, hogy elől a fuchs-ot kifesteni csöppet sem volt jó. Az igazi akkor lenne, ha kapna még 1 réteg olajfestéket, de ez elég lassan szárad, és nem biztos, hogy jut rá idő.


Közeledik a nagy nap, és kicsit izgulok is... A hozzáértők azt mondják, minden daruzás máshogy sikerül. Én szeretném azt hinni, hogy az aprólékos munka meghozza a gyümölcsét, de eljön a nap, amikor minden kiderül. Az biztos, hogy felkészítés után hamar vízre kell tenni, mert a fenyő (de lényegében minden) palánkozás a összezsugorodik a száraz levegőn. Hiába tömítjük végig az egész hajót, ha utána 3 hétig szárazon marad, kezdhetjük a munkát elölről. Így járt a Cinquecento -is. A fahajózás már csak ilyen... Viszont így szép! :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése