2015. március 15., vasárnap

Újra szezon, újra munka!

Becsszó, nem direkt álltam rá az évi 1 blogpostra, de valahogy egyre több a dolog, egy egy nap pedig még mindig csak 24 órából áll.
Szezon előtt sok a feladat, azért nincs idő blogolni.. Szezonban meg sokat kell vitorlázni, ha már annyit dolgozott az ember tavasszal.

Az évi 1 posztnak az az előnye is megvan, hogy hipp hopp vissza lehet olvasni, hogy mit is csináltam a hajón. Most például tudom, hogy az árboc nútjának lakkozását idén nem úszom meg, mert tavaly elmaradt... Na de, mi lesz még idén!?

Még csak március van, de máris sok minden történt!

Rig:
A folkeboot-oknak klasszikusan 1 pár oldalmerevítőjük (vantnijuk) van. Ezzel szemben a Füreden készített példányokra egy pár babystag is felkerült ami onnan indul le, ahova a jupstag kötele érkezik. Na ezt így most nem annyira könnyű elképzelni, de ez a kép segít:


Jól látszik, hogy két drótkötél jön le az árbocról, az egyik magasról, a másik viszont egészen alacsonyról. Na emiatt az alacsonyra bekötött merevítő miatt nem lehet az osztályelőírásnak megfelelő fock-ot húzni a póstásra, mert a focnak belülre kellene jönnie a vantni alá, viszont ott nem fér el a babystag miatt. A megoldás a babystag kiépítése a hajóból. Viszont az én méregetéseim szerint a többi folkén a vastagabb anyagból van a vantni mint nálam, ahol 0,5-ös van/volt. 

Beszéltem hozzáértőkkel (Pallás Gyula, Szabadi Tibor), akik megnyugtattak, hogy a 0,5-ös dróttal kb az egész hajót fel lehetne emelni (2,130 kg teherbírás). Nekem azért álmatlan éjszakákon eszembe szokott jutni a 2014-es kékszalag befutó, amikor elmormoltam 1-1 imát, hogy ne szakadjon semmi a hajón. Nem szeretném ha hasonló helyzetben kevésbé bízhatnék a Póstásban, ezért Pomucz-ék egy vastagabb 6mm-es bowdent szabtak nekem, melynek teherbírása 3,7 tonna. István megjegyezte ugyan, hogy ilyeneket a 30 láb körüli hajókra szoktak tenni, de a lelkiismeretem megér ennyit!
Persze az állókötélzet csak egy dolog. Még vitorla is kell! Szerencsére a fock-sínt tavaly már beszereztem.

Nem csak a rig változik.
A hétvégén megnézte a hajót Picula (Pálinkás Csaba). Szerencsémre megnyugtatott, hogy a Póstás általános állapota remek! Amikor egy egy törött bordát mutattam neki, csak legyintett... "Ha tudnád milyen hajókat szoktak nekem mutatni!" Minden esetre azért javasolt módszereket a javításra. 

A legfontosabb azonban a hajófenék tömítése. Évek óta játszom a műanyagozás gondolatával. Nyilván ebben az időnek (illetve az idő hiányának) is van szerepe. Nem szeretném másra bízni a hajó felkészítését, nekem viszont nincs korlátlan időm tavasszal. A késtapaszolásra fixen elmegy (minimum) 3 nap, akkor még semmi mást nem csináltam. Ezt meg lehetne spórolni ha kapna 2-3 réteg üvegszövetet a hajó alja. Viszont utána örökre "műanyagozott" lenne, ami inkább pszichológiai mint technikai kérdés, de engem egy picit azt hiszem zavarna. Picula javasolt egy anyagot mégpedig a Soudal nevű cég FixAll classic ragasztóját. Ez egy rugalmasra kötő, vízálló tömítő ragasztó, mely remekül használható fára. A palánkok közét fáig ki kell tisztítani, majd belehúzni a ragasztót. Amennyit szárad a fa télen, annyit enged egyébként pedig összeragasztja a palánkokat. Persze nyilván nincsenek csodák, minél hamarabb vízre kell tenni tavasszal hajót, de elvileg nem kell majd évente tömíteni. Kíváncsi vagyok!

További projektek is vannak. Talán megvalósul végre a kötélzet hátravezetése a kokpitba, ami azóta téma, hogy megvan a hajó. Minden évben készült hozzá valami. Hol a korona, aztán meglettek a terelőcsigák. Még stoppereket kell beszereznem.

Ha igaz, akkor a kokpit aljában is lesznek javítások, és pohártartó is kerül ide-oda, mert az nagyon fontos. 


Persze azért lakkozás is van. Pl az összes belső trepni, a spi baum és a kormányrúd is kap 1-1 réteget.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése