2012. március 16., péntek

A fahajó átka: Gomba


A korhadás a farontó gombák sejtfalakat bontó tevékenysége.

Jellemzői:
A fatest legnagyobb hibája. A károsítás 3 alaptípusa: barna, lágy, valamint fehér korhadás.

  • A barna (vörös, reves) korhadás minden fafajnál előfordul, a gesztben és szijácsban egyaránt, de gyakoribb a fenyőkben. Jellemzője, hogy elsősorban a cellulóz kerül lebontásra. Kezdeti stádiumban vörös vagy kávébarna csíkok, foltok formájában jelentkezik. Később az anyag megbarnul, majd kocka alakú darabokra esik széjjel (a barna szint a visszamaradó lignin adja).
  • A lágy (nedves) korhadás az erősen nedves faanyagoknál jelentkezik. Valójában a barna korhadás egyik sajátos válfajának tekinthető, mivel itt is megfigyelhető a faanyag barnulása. Sokáig észrevehetetlen, később a fatest felszínének meglágyulásával érzékelhető.
  • A fehér (maró, korróziós) korhadás során a gombák először a sejtfalak lignin anyagát bontják el. Így átmenetileg megmaradó cellulózváz miatt a fatest fehéres-szürkés, fehéres-sárgás lesz. A későbbi állapotban a cellulózok és a hemicellulózok is lebontásra kerülnek és a fatest tömegét veszítve laza, vattaszerű, szétmorzsolható lesz. A barnakorhadástól fehéres színe és üreges, málló jellege különbözteti meg.

(forrás: http://fahiba.fmk.nyme.hu/21_korhadas.htm)

Minden anyagnak, amiből hajót készítenek megvan a maga átka...

A fém rozsdásodik (korrodál), a műanyag ozmózisos lesz, a fa meg gombásodik. Melyik a jobb? Mondjuk azt, hogy egyformán rosszak.

A hajós munkálatok tavaszi felvonásának első része az volt, hogy kiszereltük a motort, és leengedtük belőle az olajat. Mellékszál, hogy seholsem találtam olajszűrőt blokkon. Már kezdtem magam nemnormálisnak tekinteni, mikor Szabadi Tibor felvilágosított, hogy ez a motor lényegében egy faék, csak berreg. Olyan egyszerű, hogy nincs benne olajszűrő, de még szivattyú sem. A főtengely belever a karterben lévő olajba, ami így szanaszét fröcskölőik a motorblokkban... Ez a kenés! Hát elromlani nem fog...

Na de vissza a fához..
Olyan jó dolgom van, hogy többen is segítenek a végeláthatatlan tavaszi munkákban.. Persze én is ludas vagyok, mert minden évben olyan projektekbe kezdek, amit normálisan egy műhelyben csinálnak hetekig, nem pedig egy sátorban hétvégente. Évának, Andrásnak, külön köszönöm a fedélzetcsiszolást, és az árboc szakszerű ellenőrzését. Pétert már nem is említem, mert vele szinte már közös a Póstás.

Szóval a fedélzetet felcsiszoltuk, majd külön minden dugót fáig csiszoltam ahol a víz már kikezdte a lakkot... elmondanám, hogy nagyon sok dugó van egy fahajó fedélzetén...

Péter közben a kokpitot vette kezelésbe. Ha már kint a motor, akkor a bilgét is újrafestjük, alapos takarítás után. Ez volt az a pont, amikor Péter jobb keze egyszercsak eltűnt a tölgyfa fenékmerevítőben. Amikor szólt, hogy fel kéne mennem, már tudtam, hogy valami baj van... Bizony a korhadás. Nem tudni pontosan miért. Az tény, hogy a beépített motor miatt, itt jóval nehezebb a takarítás, mint a hajófenék többi részén. Az is tény, hogy ez a helyszínen nem javítható. Tibor még nem szakértette meg, de talán az idei szezont még át lehet vele vészelni, és csak jövőre kell kiépíteni a hajóból... Kivéstem amennyire tudtam, hogy minél kevesebb korhadt fa maradjon benne, illetve ne érintkezzen az egészséges részekkel.


Ez van. Az élet megy tovább.
Szép piros lett a bilge a többi borda pedig fehér. A festéshez "koralkyd" alapozófestéket használtuk, ami igen jól megtapad azokon a felületeken, amik nem tökéletesen tiszták. Márpedig a bilge sosem lesz az. Két rétegben szépen fed is, csak az ára borsos. Pont dupla annyiba kerül, mint egy átlagos festék.
Kenegetés közben Péter megjegyezte, hogy régen a hajók ágyúfedélzetét festették pirosra, hogy a tüzéreket, matrózokat ne sokkolja annyira a vér látványa... Nos talán itt nem kell ezzel számolni. Minden esetre egy esetleges sérülés esetén elég lesz felrántani a trepniket, és máris ott a megnyugvás:)

Kicsit javítja az általános hangulatot, hogy Tibor elkészítette az új baum-ot. Mivel a régi pont olyan mint egy propeller, sokat javít majd a hajó általános állapotán egy szép (és nem utolsó sorban) egyenes baum. A patkányrágott dolgok is elkészültek a műhelyben.. Lassan összeállnak a dolgok...



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése