2012. március 16., péntek

A fahajó átka: Gomba


A korhadás a farontó gombák sejtfalakat bontó tevékenysége.

Jellemzői:
A fatest legnagyobb hibája. A károsítás 3 alaptípusa: barna, lágy, valamint fehér korhadás.

  • A barna (vörös, reves) korhadás minden fafajnál előfordul, a gesztben és szijácsban egyaránt, de gyakoribb a fenyőkben. Jellemzője, hogy elsősorban a cellulóz kerül lebontásra. Kezdeti stádiumban vörös vagy kávébarna csíkok, foltok formájában jelentkezik. Később az anyag megbarnul, majd kocka alakú darabokra esik széjjel (a barna szint a visszamaradó lignin adja).
  • A lágy (nedves) korhadás az erősen nedves faanyagoknál jelentkezik. Valójában a barna korhadás egyik sajátos válfajának tekinthető, mivel itt is megfigyelhető a faanyag barnulása. Sokáig észrevehetetlen, később a fatest felszínének meglágyulásával érzékelhető.
  • A fehér (maró, korróziós) korhadás során a gombák először a sejtfalak lignin anyagát bontják el. Így átmenetileg megmaradó cellulózváz miatt a fatest fehéres-szürkés, fehéres-sárgás lesz. A későbbi állapotban a cellulózok és a hemicellulózok is lebontásra kerülnek és a fatest tömegét veszítve laza, vattaszerű, szétmorzsolható lesz. A barnakorhadástól fehéres színe és üreges, málló jellege különbözteti meg.

(forrás: http://fahiba.fmk.nyme.hu/21_korhadas.htm)

Minden anyagnak, amiből hajót készítenek megvan a maga átka...

A fém rozsdásodik (korrodál), a műanyag ozmózisos lesz, a fa meg gombásodik. Melyik a jobb? Mondjuk azt, hogy egyformán rosszak.

A hajós munkálatok tavaszi felvonásának első része az volt, hogy kiszereltük a motort, és leengedtük belőle az olajat. Mellékszál, hogy seholsem találtam olajszűrőt blokkon. Már kezdtem magam nemnormálisnak tekinteni, mikor Szabadi Tibor felvilágosított, hogy ez a motor lényegében egy faék, csak berreg. Olyan egyszerű, hogy nincs benne olajszűrő, de még szivattyú sem. A főtengely belever a karterben lévő olajba, ami így szanaszét fröcskölőik a motorblokkban... Ez a kenés! Hát elromlani nem fog...

Na de vissza a fához..
Olyan jó dolgom van, hogy többen is segítenek a végeláthatatlan tavaszi munkákban.. Persze én is ludas vagyok, mert minden évben olyan projektekbe kezdek, amit normálisan egy műhelyben csinálnak hetekig, nem pedig egy sátorban hétvégente. Évának, Andrásnak, külön köszönöm a fedélzetcsiszolást, és az árboc szakszerű ellenőrzését. Pétert már nem is említem, mert vele szinte már közös a Póstás.

Szóval a fedélzetet felcsiszoltuk, majd külön minden dugót fáig csiszoltam ahol a víz már kikezdte a lakkot... elmondanám, hogy nagyon sok dugó van egy fahajó fedélzetén...

Péter közben a kokpitot vette kezelésbe. Ha már kint a motor, akkor a bilgét is újrafestjük, alapos takarítás után. Ez volt az a pont, amikor Péter jobb keze egyszercsak eltűnt a tölgyfa fenékmerevítőben. Amikor szólt, hogy fel kéne mennem, már tudtam, hogy valami baj van... Bizony a korhadás. Nem tudni pontosan miért. Az tény, hogy a beépített motor miatt, itt jóval nehezebb a takarítás, mint a hajófenék többi részén. Az is tény, hogy ez a helyszínen nem javítható. Tibor még nem szakértette meg, de talán az idei szezont még át lehet vele vészelni, és csak jövőre kell kiépíteni a hajóból... Kivéstem amennyire tudtam, hogy minél kevesebb korhadt fa maradjon benne, illetve ne érintkezzen az egészséges részekkel.


Ez van. Az élet megy tovább.
Szép piros lett a bilge a többi borda pedig fehér. A festéshez "koralkyd" alapozófestéket használtuk, ami igen jól megtapad azokon a felületeken, amik nem tökéletesen tiszták. Márpedig a bilge sosem lesz az. Két rétegben szépen fed is, csak az ára borsos. Pont dupla annyiba kerül, mint egy átlagos festék.
Kenegetés közben Péter megjegyezte, hogy régen a hajók ágyúfedélzetét festették pirosra, hogy a tüzéreket, matrózokat ne sokkolja annyira a vér látványa... Nos talán itt nem kell ezzel számolni. Minden esetre egy esetleges sérülés esetén elég lesz felrántani a trepniket, és máris ott a megnyugvás:)

Kicsit javítja az általános hangulatot, hogy Tibor elkészítette az új baum-ot. Mivel a régi pont olyan mint egy propeller, sokat javít majd a hajó általános állapotán egy szép (és nem utolsó sorban) egyenes baum. A patkányrágott dolgok is elkészültek a műhelyben.. Lassan összeállnak a dolgok...



2012. március 9., péntek

Jön a tavaszi felkészítés!


A nagyvéletlenül idetévedt olvasó azt hihetné, hogy meguntam a fahajózást és már nem is foglalkozom vele. Nos ez nem így van. A csatolt kép épp a napokban készült, és csak egy részét mutatja a fáig visszacsiszolt 6-8 rétegben újralakkozott alkatrészeknek.

Többen mondták, hogy egy fahajón többet dolgozik az ember, mint amennyit vitorlázik vele. Ezt korábban csak amolyan jól hangzó, érzékletes, és persze eltúlzott szövegnek gondoltam. Nem az. Végiggondoltam, hogy a tél folyamán (novembertől - áprilisig) hozzávetőleg heti 3 órát dolgoztam a hajón. kb 60 óra. Hozzá vesszük a tavaszi felkészítést, átalakításokat, felújításokat, ami legalább nettó 2 hét folyamatos munka, vagyis 112 óra (optimista napi 8 órával számolva), egykét apróság, csiszolás, lakkozás szezon közben is van, mondjuk 20 óra. Ez 192 óra. Egy szezonban van kb 36 hétvégi nap. Mondjuk, hogy az ember minden második hétvégén lejut a hajóra, az kb 15 szombat-vasárnap. Persze egy nap az 24 óra, ami nem reális. Számoljunk hát napi 8 óra vitorlázással. 15x8=120
Persze ezek erősen hasi becslés alapján készült számok, de az arányok azt hiszem stimmelnek.
No nem baj, így legalább télen is lehet vitorlázni! :)

Történt még ez az.. Itt volt például egy igazán emlékezetes Kalóz Vacsora a Parti Testvérek társaságában, ahova Rick Csaba invitált meg. Furcsa volt egy asztalnál ülni olyan emberekkel, akik fejenként többet voltak vízen, mint 100 átlagos vitorlázó együttvéve. Szintén meghívott vendég volt Kopár István, aki mellesleg az A38 hajón is tartott egy kis előadást. Személyében fantasztikus embert ismerhetünk meg. Nem csak mint vitorlázó...

Volt közben egy BoatShow is, ahol sok ismerős barát kereste fel a Porthole standját. Jó volt velük találkozni, és beszélgetni kicsit. Mindenkinek megvannak a maga tervei a szezonra, és mindenki arcán ott tükröződik a türelmetlenség.. Menjünk már vízre!
Egyetértek, de rám még vár a parti munka, ami most vasárnap kezdődik! Hajrá Póstás!